Belang goede administratie

Wat is administratie
Administratie wil zeggen: alle gegevens over uw onderneming die u op papier (ook kladaantekeningen) of elektronisch (bijvoorbeeld met de computer) vastlegt. Een goed opgezette en overzichtelijke administratie is van groot belang: niet alleen om aan uw wettelijke verplichtingen te voldoen, maar vooral voor uw bedrijfsvoering.

Als ondernemer bent u wettelijk verplicht een goede administratie bij te houden en te bewaren welke is afgestemd op de aard van uw bedrijf. Begin daarom meteen met het opzetten van een administratie, zelfs als uw onderneming nog niet eens van start is gegaan.

Voor uw bedrijfsvoering
Met een goed bijgehouden administratie hebt u snel de beschikking over de cijfers en resultaten van uw onderneming, dit om inzicht te krijgen in: uw kosten, uw omzet en uw winst. Aan de hand hiervan kunt u inspelen op ontwikkelingen en uw activiteiten eventueel bijstellen.

Voor het invullen van uw aangiften
Uw administratie vormt de basis van uw aangiften. De belastingdienst moet deze aangiften snel en goed kunnen controleren. Als uw administratie niet volledig is, en niet binnen een redelijke termijn te controleren is, kan dat vervelende gevolgen hebben. Omzet en winst worden dan door de belastingdienst ambsthalve vastgesteld en de verschuldigde belasting wellicht te hoog is berekend. Als u het niet eens bent met die berekening, dan zult u zelf moeten bewijzen dat de berekening onjuist is. Dit heet ‘omkering van bewijslast’.

Bij uitbesteding aan Benefice kunt u er op vertrouwen dat alles piekfijn voor u wordt geregeld.

Meer weten? Neem gerust contact met ons op.